Chtěla bych se s Vámi dnes podělit o několik knížek, které mi v tomto roce přinesly spoustu svěžích nápadů. Poodhalte inovace, kterými jsem letos obohatila Jazykové kurzy pro náročné, a najděte si i Vy svůj vlastní kousek inspirace, třeba v podobě neotřelého, zábavného a přitom efektivního způsobu učení nových slovíček.
.
.
O myšlenkových mapách už jsem se Vám zde na blogu párkrát zmiňovala. Je to výborný nástroj, který Vám pomůže si rychle a přehledně zorganizovat, co se Vám honí hlavou - ať už si potřebujete dát dohromady otázky pro nějaký rozhovor/pohovor, přichystat se, když máte něco prezentovat či přednášet nebo načrtnou osnovu pro text, který se chystáte psát, jsou tím ideálním způsobem, jak se připravit.
Hodí se i na práci se slovní zásobou - s pomocí myšlenkové mapy si na jeden list papíru můžete snadno zachytit novou slovní zásobu; budete ji mít uspořádanou podle logických souvislostí a můžete ji kdykoli snadno doplnit o nový pojem. Tutéž metodu můžete využít při opakování slovní zásoby z dřívějška anebo když potřebujete zjistit, kde máte v daném tematickém okruhu mezery. Stejně tak můžete prostřednictvím myšlenkové mapy zachytit poznatky ohledně gramatiky a to takovým způsobem, abyste se v nich zorientovali na první pohled.
Zkrátka a dobře, pokud by se Vám hodilo mít vlastní myšlenky a znalosti trochu líp uspořádané anebo potřebujete efektivní nástroj pro rychlou organizaci nových nápadů, slov a konceptů, dejte Myšlenkovým mapám šanci. Využijete je, pokud se učíte nějaký cizí jazyk nebo pokud jej studují Vaše děti, stejně jako v případě, že cizí jazyk vyučujete profesionálně.
≈
Kniha, která Vás naučí zcela novému způsobu, jak pracovat se slovní zásobou a učit se ji tak, abyste si ji nejen rychle zapamatovali, ale také ji uměli použít v praxi.
Hlavní koncept metody vychází z myšlenkových map Tonyho Buzana, je však velmi konkrétně aplikován na výuku a studium cizích jazyků. Najdete zde hromadu příkladů, jak se slovíčky a myšlenkovými mapami pracovat, a také spoustu nápadů na procvičovací a opakovací aktivity.
Myslím si, že o leximappingu by měl být alespoň v hrubých obrysech zpraven každý lektor, největší užitek však z něj budou mít studenti, kteří se touto metodou naučí pracovat a budou ji pravidelně používat.
≈
100 aktivit, her a učebních strategií ve výuce cizích jazyků - Amy Buttner
...aneb Praktické návody, jak zpříjemnit výuku studentům i sobě.
Kniha nabízí přesně to, co slibuje v názvu - po krátké úvodní kapitole na téma organizace práce ve třídě následuje neuvěřitelné množství různorodých činností pro jazykovou výuku. Najdete zde nápad na aktivitu snad pro jakékoli téma a zaměření - jsou zde vysvětleny činnosti a hry konverzační, opakovací, určené pro procvičování gramatiky, nácvik správné výslovnosti i zapamatování nových slovíček a rozhodně si zde vyberete, ať už potřebujete najít něco pro jakoukoli věkovou skupinu - děti, teenagery nebo dospělé studenty.
Přiručku nejvíce využijí učitelé a lektoři, případně rodiče, kteří se učí společně se svými dětmi. Potřebujete-li nějakou inspiraci, aby Vaše výuka byla dynamická, zábavná a pestrá, rozhodně si tuto knihu minimálně prolistujte.
≈
Motivační tříminutovky - Kathy Paterson
...aneb Přes 100 jednoduchých cvičení k aktivizaci skupiny.
Potřebujete-li své studenty bleskurychle namotivovat, pomoci jim se soustředit, trošku je zrelaxovat po náročném úkolu, musíte napumpovat trochu energie do žil ospalcům nebo naopak žáky zklidnit, pokud jsou rozjaření víc, než je třeba, pak tyto Motivační tříminutovky musí být Vaše.
Obsahují desítky aktivit, kterými můžete moderovat atmosféru ve skupině a pomoci studentům dostat se do toho správného rozpoložení, které právě pro výuku potřebují. Aktivity využijete také v případě, že chcete v žácích probudit kreativitu a hravost nebo v nich potřebujete podpořit týmového ducha.
Každá z aktivit navíc opravdu nezabere více než tři minuty, takže na ně není potřeba vyhradit žádný velký čas; podstatná část aktivit také nevyžaduje žádnou náročnou přípravu.
Motivační tříminutovky stejně jako předchozí publikaci nejvíce využijí lektoři a učitelé, a to nejen v jazykové výuce, ale i v jakémkoli jiném předmětu či volnočasovém kroužku, společně s rodiči, kteří chtějí se chtějí aktivně podílet na vzdělání svých dětí anebo si přeji s nimi trávit čas kvalitně a přitom zábavně a hravě.
≈
Která z těchto knih je Vám nejsympatičtější? Znáte některou z nich a používáte ji? Jaké s ní máte zkušenosti? Podělte se se mnou o své myšlenky v komentářích!
A máte-li nějakou další knížku, která Vás oslovila a myslíte si, že by se mohla libít i mně, napište mi o ní! Budu ráda :-)
- - -
Kam dál?
→ Mrkněte se, co dalšího v Jazykových kurzech pro náročné podnikáme.
→ Chcete pár dalších tipů na knížky spojené se studiem angličtiny či španělštiny? Najdete je tady.
→ Vytvořte si pro tento semestr svůj osobní studijní plán... v 5 krocích.
→ Nejste si jisti, do jakého cizího jazyka se pustit? Pomohu Vám s rozhodováním.
Zdroje:
autorem úvodní fotografie je www.kpmalinowski.pl