O učitelích 3/6: Správný učitel ví všechno!

22. leden 2017 | 07.08 |

Opravdu?

learners teachers vetsi

Nedávno jsem na kterémsi českém blogu náhodou našla vyčítavý hanopis směrovaný na učitele. Jedním z bodů, které pisatel učitelům předhazoval, bylo právě to, že na něco neznají odpověď. Obzvláště zavrženíhodný prohřešek to pak dle autora je v případě, že takový učitel sám žáky k dotazům vyzýval. 

Dovolím si na tento a podobné kritické hlasy reagovat. V prvé řadě, žádný člověk, dokonce ani nadprůměrně inteligentní a talentovaný jedinec, neví všechno. Schválně, máte snad Vy nebo někdo z Vašich známých schopnost pohotově zodpovědět jakýkoli dotaz? Kupodivu ani na internetu, který množstvím obsahu mnohokrát přesahuje kapacitu lidské paměti, kterou jsme v současnosti schopni využít, nenajdete všechny informace, které jsou na tomto širém světě k dispozici. 

TIP: Když už jsme u té paměti, věděli jste, že paměť je jako sval? Dá se cvičit a s trochou tréninku můžete ze svého mozku dostat neuvěřitelné výkony. Pokud Vás zajímá, jak svou hlavu trénují světoví šampioni v paměťových schopnostech, sáhněte po této knize. S jednou z paměťových technik se můžete během pár minut seznámit také v tomto videu. Líbit se Vám bude i tato knížka plná rébusů a her, díky kterým si procvičíte paměť a zlepšíte koncentraci.

Za druhé, ani ti nejlepší odborníci neví o svém oboru úplně všechno, byť se řadí ke špičkovým kapacitám světového formátu. Každý odborník se navíc zpravidla specializuje na určitou oblast, ve které dále bádá a rozvíjí se, a ostatními oblastmi své specializace se dále nezabývá, tudíž je logicky zapomíná. Například oční lékař nepochybně zdárně absolvoval studium anatomie, nicméně po deseti letech praxe se bude asi jen velmi těžko rozpomínat na všechny kosti nohy.

Za třetí, učitelské povolání patří k těm odborně opravdu velice náročným, protože integruje velmi mnoho různorodých disciplín dohromady. Pokud máte vyučovat cizí jazyk, pak Vám to, že se tímto jazykem plynně domluvíte, pro úspěšný výkon učitelského povolání rozhodně nebude stačit. Znalost jazyka na vysoké úrovni je základním předpokladem, na který se nabalují další požadavky, které laické veřejnosti kolikrát ani nepřijdou na mysl. Zaprvé, už samotná znalost jazyka se skládá z mnoha disciplín: pokud bychom mluvili v lingvistických termínech, pro ovládnutí (a následné vysvětlování) jazyka potřebujete vědět ledacos z oblasti fonetiky a fonologie, morfologie, syntaxe, lexikologie, stylistiky a pragmatiky.

To už je do začátku dost různých oborů, nemyslíte? 

Výčet ale pokračuje: jelikož jazyk je nerozlučitelně spjat s kulturou zemí, kde se jím mluví (to jsem vysvětlovala už v tomto článku), je potřeba pro porozumění mnoha slovům a souvislostem znát také reálie daných oblastí, jinými slovy mít alespoň základy geografie, historie a literatury a k tomu povědomí o tradicích, gastronomii, hudbě, filmu i turistickém ruchu a aktuálním dění v dané společnosti.

Vědět o jazyku a zemích, kde se jím mluví, první poslední, je moc fajn, ovšem když to neumíte stručně a srozumitelně vysvětlit dalším lidem, jako učitel neuspějete. Vysvětlením to nekončí, dále je potřeba, aby si tito lidé všechny ty poznatky také osvojili. Tedy na scénu nastupují didaktické a pedagogické znalosti a praxe, hodí se také špetka sociologických poznatků, zvláště vyučujete-li nejen jednotlivce, ale také skupiny.

Jako učitel toho tedy musíte umět opravdu hodně, chcete-li učit kompetentně, s radostí a dobrými výsledky. Zároveň je zřejmé, že při takovém záběru je tuplem nemožné, abyste znali odpověď na úplně všechno, co Vaše studenty právě napadne. Nejste chodící slovník a wikipedia v jednom. 

Je tedy úplně normální, že každý, i ten nejlepší učitel, občas na některou otázku nezná odpověď. Není tak důležité, zda odpověď zná, či nikoli; mnohem důležitějším měřítkem je to, zda je schopen přiznat, že něco neví (a v případě potřeby to do příští lekce zjistit). To je totiž jedna z charakteristik dobrého učitele.

Jak řekl Charlie Chaplin:

Všichni jsme amatéři. Život je příliš krátký na to, abychom byli něčím jiným.

A jak to v tomto článku nadhodil už úvodní obrázek:

Všichni jsme učitelé, všichni jsme studenti.

Přeji Vám krásnou neděli! :-)

- - -

Kam dál?

→ Přidejte se k této dobrodružné plavbě. Za pár dní vyrážíme...

→ Pojďte si se mnou popovídat osobně. Přijďte na Španělštinu u kávy

→ Zjistěte, co pro Vás dobrý učitel udělat může a co s Vámi naopak rozhodně nesvede.

→ Odhalte tajemství mýty opředeného kmene Tarahumarů. Vydejte se za nimi na cestu do Mexika...

→ ...a stavte se sem zase v úterý, budu pro Vás mít nachystaný čtvrtý příspěvek ze série o učitelích a lektorech! 
Zdroj: http://klarasolarova.pise.cz/79-sprint-v-sandalech-k-obedu-dyne.html

Zdroje:

autorem fotografie je Denise Krebs

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: O učitelích 3/6: Správný učitel ví všechno! tlapka 22. 01. 2017 - 10:58
RE(2x): O učitelích 3/6: Správný učitel ví všechno! klarasolarova 23. 01. 2017 - 09:35